دسته‌بندی نشده

DDNS یا Dynamic DNS چیست

DNS چیست و چه کاربرد در حوزه دوربین مدار بسته دارد؟

مفهوم DDNS یا Dynamic Domain Name System ،به معنای DNS پویا یا سیستم دامنه پویا می باشد . به عبارت ساده تر پروتکل DDNS ، یک سرویس شبکه است که وظیفه تبدیل دامنه های مختلف اینترنتی را به آدرس آی پی انجام می دهد . برای درک بهتر این موضوع ، به خصوص در سیستم دوربین مداربسته ، این مطلب را در قالب یک مثال توضیح می دهیم .

برای درک بهتر مفهوم و عملکرد DDNS ابتدا در خصوص DNS کمی توضیح می دهیم . هر دوربین و NVR یا DVR در دنیای شبکه دارای یک آدرس یا IP مشخص است . بیایید تصور کنید که هر IP دوربین مانند یک شماره تلفن است . در این صورت ، DNS مانند یک دیتا بیس است که همه شماره ها را در خود دارد و نام و محل آنها را می داند ( درست مانند سامانه خدمات تلفنی 118 ) .

حال تصور کنید می خواهید با مخاطبی ارتباط برقرار کنید که شماه او را ندارید، شما می توانید با سامانه 118 تماس گرفته و با ارائه نام مخاطب ، به شماره آن دسترسی داشته باشید . نکته ی مهمی که باید مورد توجه قرار دهیم این است که در این کار هدف ما ارتباط با مخاطب است نه برقراری تماس با 118. از این رو ارتباط ما بعد از دریافت شماره مخاطب و برقراری تماس شروع خواهد شد .

در دنیای اینترنت زمانی که برای بار به سایتی می روید ، در واقع نام وب سایت را در مرورگر خود وارد می کنید . شما با این کار عملا از سرویس DNS استفاده می کنید. حال  ببینیم شما دقیقا چه کار کرده اید .

شما تنها نام سایت را وارد کردید و از IP سایت هیچ اطلاعای ندارید. این سرویس DNS بود که نام را از شما گرفته و IP سایت را برای شما برگردانده است و شما با داشتن آدرس IP ، درخواست خود را به سایت ارسال می کنید .

اما چرا از سیستم DNS استفاده می کنیم ؟

چند دلیل مهم آن عبارتند از:

معمولا حافظه افراد نام ها را بهتر حفظ می کنند تا شماره های پیچیده و چند قسمتی آدرس های آی پی همواره تغییر می کنند و در طول زمان می توان یک آدرس آی پی می تواند چند بار تغییر نام داشته باشد از این رو افراد نام ها را ترجیح می دهند و برای تبدیل نام ها به IP از سرویس DNS استفاده می کنند . 

DDNS یا DynamicDNS چیست ؟

در DDNS ، کاربر می تواند تحت شرایط خاصی اطلاعات مربوط به آن را آپدیت کند و نام ثابت همواره می تواند IP تغییر پیدا کرده را به درستی پیدا کند . به مثالمان برگردیم .

تصور کنید که با سامانه 118 تماس میگیریم و شماره مخاطبی را می خواهیم . سامانه شماره شخص را ارائه می کند اما پس از تماس متوجه می شویم که فرد از آنجا رفته و شماره واگذار شده است . در این هنگام DNS کار خود را انجام داده است اما اطلاعات سیستم قدیمی است و بروز رسانی نشده و به درد ما نمی خورد!

حال اگر از DDNS استفاده می کردیم ، زمانی که فرد تغییر مکان و شماره می داد ، بلافاصله شماره جدیدش در سامانه اصلاح شده و ما می توانستیم با همان نام قبلی او را پیدا کنیم. از این رو سیستم DDNS ، نوعی DNS است که به کلاینت ( دوربین یا NVR ) اجازه می دهد تا تحت شرایط ویژه و مشخصی ، آدرس IP ثبت شده اش را بروز رسانی کند .

کاربرد DDNS در سیستم مدار بسته چیست ؟

مشکلی به نام کمبود IP Public باعث می شود تا سیستم DDNS طرفداران پر شماری داشته باشد . به این مثال توجه کنید: هنگامی که از اینترنت استفاده می کنید ، با توجه به نوع اینترنت ، سرویس دهنده اینترنت شما در زمان های مشخصی به هر مودم یک IP Public از نوع IPv4 اختصاص می دهد. به دلیل محدود بودن تعداد این آی پی ها ، هر بار که از اتصالتان به اینترنت قطع و مجددا وصل می شوید( یا مودم را خاموش و روشن می کنید ) سیستم یک آی پی جدید به شما اختصاص می دهد. این تغییر IP برای کاربران خانگی و معمولی عادی است اما مشکل زمانی ایجاد می شود که بخواهید به طور مثال از راه دور تصاویر دوربین مدار بسته خود را ببینید. شما برای اینکار به یک IP ثابت نیاز دارید که تغییر نکند تا بتوانید همواره با NVR یا دوربین مدار بسته خود ارتباط داشته باشید. در این موقع بهترین و مناسب ترین راه حل استفاده از DDNS است .

اما DDNS را از کجا می توانیم تهیه کنیم ؟

شما می توانید برای دسترسی به سرویس DDNS از وب سایت های متعددی که بصورت رایگان یا اشتراک پولی سرویس های DDNS ارائه می کنند ، استفاده کنید. برخی از این سایت ها عبارتند از :

http://www.changeip.com

https://www.noip.com

https://www.dynu.com

http://www.dnsexit.com

معمولا برای دریافت DDNS در هرکدام از سرویس دهنده ها باید عملیات مشابهی را انجام دهید که عبارتند از :

  • وارد سایت سرویس دهنده DDNS شوید و ثبت نام کرده و یک اکانت بسازید .
  • وارد صفحه شخصی خود در سایت سرویس دهنده شوید و یک هاست ( Host Name ) برای خودتان بسازید .
  • به تنظیمات DDNS دوربین مدار بسته یا مودم یا NVR بروید و Host Name ساخته شده را وارد کنید .
  • تنظیمات مربوط به پورت فورواردینگ را در مودم انجام دهید .

پس از این فرایند شما می توانید از هر جای دنیا با استفاده از کامپیوتر یا تلفن همراه به دوربین مدار بسته خود وصل شده و تصاویر آن را مشاهده کنید . البته برای مشاهده تصویر دوربین ها باید از نرم افزار دوربین مدار بسته استفاده کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *