دسته‌بندی نشده

دوربین اسپیددام

بررسی کاربردهای دوربین مدار بسته اسپیددام یا PTZ

شاید بارها اسم دوربین مدار بسته اسپیددام (متحرک و یا گردان) را در بازار شنیده‌ باشید، اما آیا می‌دانید دوربین های گردان چه نوع دوربین هایی هستند؟ این دوربین ها از نوع دوربین های چرخشی یا گردان هستند که این روزها با نام‌هایی همچون speed Dome، Fast Dome ، PTZ شناخته شده است. در این مقاله از مجله فرکو ویژن می‌خواهیم به بررسی کاربردهای دوربین مداربسته ptz و نحوه تنظیمات آن بپردازیم. پس همراه ما باشید.

دوربین PTZ یا اسپید دام چیست؟

PTZ مخفف کلمه Pan Tilt Zoom است و یکی از انواع دوربین های متحرکی است که این روزها طرفدران بسیاری را در دنیای سیستم های امنیتی و نظارتی به خود اختصاص داده و بسیاری از سازمان‌ها برای کنترل مجموعه خود از آن استفاده می‌کنند.

دوربین مدار بسته اسپیددام دارای قابلیت‌های نمای افق گرد، چرخش و بزرگ نمایی هستند. این یعنی دوربین متحرک می‌تواند با سرعت بالا و همزمان در جهت افقی ( PAN )عمودی ( TILT ) بچرخد و همزمان بر روی هدف بزرگنمایی ( ZOOM ) داشته باشد. با این ویژگی‌ها حرکت‌ها در تصویر را می‌توان به صورت دستی با استفاده از نرم افزار مدیریتی یا joy stick کنترل کرد، یا می‌توان با استفاده از نرم افزار مدیریت دوربین آنها را به صورت خودکار انجام داد.
توانایی برای حرکت دادن دوربین در مواقع ضروری توسط نیرو های امنیتی به پرسنل امنیتی شما اجازه می دهد تا به پیامدهایی که با سیستم نظارت مشاهده کرده‌اند به سرعت پاسخ دهند. شما نیز می‌توانید از نرم افزار مدیریت دوربین برای نصب گشت‌های حفاظتی استفاده کنید، در این حالت دوربین به صورت خودکار طبق برنامه به مکان‌های از پیش تعیین شده می‌رود. برخی از دوربین ها می‌توانند به صورت ردیابی خودکار حرکت کنند، در میدان دید خود یک فرد یا ماشینی که حرکت می‌کنند را دنبال نمایند.

نحوه کار دوربین مدار بسته گردان یا PTZ

نمای افق گرد: نحوه کار در این دوربین به این صورت است که می‌تواند به چپ یا به راست بچرخد، این ویژگی دوربین را قادر می‌سازد تا فضای گسترده‌تری را پوشش دهد. نمای افق گرد می‌تواند از 360 درجه تا نواحی کوچکتر تغییر حرکت داشته باشد.

چرخیدن: در این وضعیت دوربین مداربسته ptz می‌تواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند، این ویژگی دوربین را قادر می‌سازد تا فضای عمودی گسترده‌ای را پوشش دهد. مقداری که دوربین می‌تواند بچرخد بسته به مدل دوربین است ولی معمولا 180 درجه است.

زوم کردن: زوم اپتیکال به صورت فیزیکی لنزهای دوربین را تنظیم کرده و طول کانون برای زوم به داخل یا خارج را تغییر می‌دهد، این ویژگی دوربین را قادر می‌سازد تا کیفیت تصویر را حفظ نماید.

میزان زوم اپتیکال را با #x بیان می‌کنند (مثل 20X که بالاترین میزان زوم اپتیکال در دوربین های ایویتک است) و نشان می‌دهد چه مقدار دوربین می‌تواند زوم کند (تغییر طول کانونی لنز). زوم دیجیتال با استفاده از نرم افزار عکس را بسیار بزرگ می‌کند، اما اغلب این عکس‌ها پیکسل پیکسل شده و در زمان زوم بیش از حد بزرگ می‌شوند که این میزان از زوم برای کاربران و یا اپراتور توصیه نمی‌گردد.

نحوه کار دوربین مدار بسته گردان یا PTZ

اگر شما منطقه وسیعی همچون مناطق عمومی مثل پارکینگ‌ها، مدارس، محل کار یا مراکز اجلاس و سالن‌های بزرگ را نظارت می‌کنید، دوربین مدار بسته اسپیددام یا ptz به شما اجازه می‌دهد تا هم کل محدوده را نظارت کنید و هم روی فعالیت مشکوک متمرکز باشید. این به شما سیستم نظارت انعطاف‌پذیرتر و کاربردی‌تری را ارائه می‌کند، به ویژه زمانی که با شبکه دوربین های ثابتی ترکیب می‌شوند که ورودی و خروجی‌های اتاق را دنبال می‌کنند و نمی‌توانند نواحی گسترده را نظارت کنند. این به دوربین PTZ اجازه می‌دهد تا در زمان نیاز در اطراف حرکت کند، در حالی که دوربین های ثابت تضمین می‌کند که مناطق همیشه نظارت می‌شوند.

انواع دوربین های PTZ و نحوه تنظیم آن

دوربین های PTZ انواع و اقسام مختلفی دارند و این سبب می‌شود تا با سیستم نظارت شما به سهولت هماهنگ شوند، اگرچه قالب رایج PTZها دوربین گرد است. دوربین ها در مدل های درون محیطی و خارج از محیط نیز موجود بوده و در نتیجه می‌توانید دوربین را در هر مکانی نصب نمایید.

نحوه تنظیم دوربین PTZ

برای تنظیمات دوربین های PTZ در موقعیت پیش فرض، مستلزم حضور دو نفر برای انجام تنظیمات است، یکی که بتواند در زمینه تصویر باشد و شرایط محیطی را مجددا راه اندازی کند و نفر دیگر می‌تواند زمینه و تنظیمات را به جایی که دوربین PTZ زوم می‌کند شکل دهد.
اکثردوربین مداربسته ptz  این قابلیت را دارند که تا 128 ارسال از پیش تعیین شده را ساماندهی کنند. این بیش از موقعیت‌هایی است که شما تنظیم می‌کنید. بنابراین اپراتور شما می‌تواند فعالیت بیشتری را کنترل نماید. دلیل استفاده از این قابلیت این است که شما می‌توانید دوباره ویدیو خود را مدیریت کنید و دوربین PTZ  بسیار سریعتر از آنچه که یک انسان به صورت دستی می‌تواند انجام دهد، عمل خواهد کرد.

PRESET  یا تنظیمات پیش فرض قابلیتی در دوربین مداربسته گردان PTZ  است که این قابلیت در جهت راحتی اپراتور و آسان سازی کار با دوربین مدار بسته PTZ در نظر گرفته شده است. با استفاده از این قابلیت کاربر می‌تواند دوربین PTZ را برای عملکردهای مختلفی از جمله زوم کردن، فوکوس ثبت تصاویر در نقطه و غیره تنظیم نماید. همچنین در این حالت کاربر PRESET های مورد نظر خود را می‌تواند با توجه به شرایط محیطی و ویژگی‌های مکان مورد نظر در دستگاه ضبط DVR تعریف نماید. پس از تعریف این حالت‌های پیش فرض در دوربین مدار بسته اسپیدام  با خواندن این دستور العمل‌ها به طور خودکار عمل می کند.

لازم به ذکر است که PRESET ها در دوربین مداربسته گردان PTZ  معمولا از تعداد مشخصی برخوردارند که البته این تعداد معمولا خیلی بیشتر از سطح مورد نیاز اپراتور است. این preset ها به شما این امکان را می‌دهد دوربین ptz  را طوری تنظیم کنید که به صورت زمان بندی شده روی محل‌های مشخص فوکوس کند و آن را به شما نمایش دهد. به مجموعه‌ای از این Preset ها که با ترتیب و زمانی مشخص یکی پس از دیگری اجرا می‌شوند یک Sequence  است. این Sequence در واقع همان برنامه حرکت دوربین خواهد بود.

نحوه تنظیم دوربین مداربسته ptz به این صورت است که برای مثال می‌توانید یک PRESET را بر روی درب ورودی تعریف کرده و PRESET دوم را نیز برای مشاهده راهرو تنظیم کنید. همچنین می‌توانید بازه زمانی ثبت تصاویر را در زوایای مختلف محوطه مشخص نمایید. برای مثال PRESET اول را روی ۵ ثانیه و PRESET دوم را روی ۱۵ ثانیه قرار دهید.

نحوه تنظیم و فعالسازی Preset های مختلف

نحوه تنظیم دوربین مدار بسته اسپیددام و PRESET بسیار آسان و استفاده از آنها نیز راحت است. شما به آسانی می‌توانید آنها را تعریف کرده و برای مشاهده هر کدام از نقاط دلخواه خود آنها را انتخاب نمایید. نحوه تنظیمات PRESET ها به شرح زیر است:

قبل از آنکه به شرح مراحل کار بپردازیم ذکر دو نکته لازم است که همیشه به یاد داشته باشید اینکه تا  ۲۵۵ PRESET می‌توان برای دوربین های اسپید دام تعریف نمود. همچنین یک سری تنظیمات PRESET از قبل بر روی سیستم تعریف شده است که قابل حذف و تغییر نیستند.

مرحله اولدر مرحله اول سراغ منوی تنظیمات Preset (preset configuration) می رویم و مسیر زیر را دنبال می کنیم:

MAIN MENU>>DOME SETTINGS>>PRESETS

مرحله دوم شماره PRESET هایی که قصد تنظیم آن را دارید انتخاب کنید، برای این منظور باید به قسمت PRESET NUM بروید و بر روی IRIS+ کلیلک کنید. با بالا و پایین کردن CURSOR نیز می‌توانید شماره PRESET را انتخاب نمایید.

مرحله سوم: موقعیت دوربین را برای ثبت تصویر از نقطه دلخواه در PRESET مشخص کنید، در این مرحله باید به قسمت PRESET PTZ رفته و بر روی IRIS+ برای تنظیم PRESET پیش فرض کلیک کنید. با استفاده از دکمه‌های نشانگر می‌توانید جهت دوربین را برای موقعیت‌های دلخواه تغییر دهید، پس انجام این کار برای تأیید تنظیمات دوربین مدار بسته ptz و بازگشت به منوی قبلی بر روی IRIS + کلیک کنید.

خرید دوربین اسپید دام

دوربین مدار بسته اسپیددام یا ptz برای به دست آوردن جزییات در مورد هر چیزی که نظارت و ضبط می‌شود بسیار مفید هستند. این سیستم‌ها عملکرد بسیار آسان و نتایج معمولاً بسیار خوبی دارند. پیشنهاد فرتاک گلوبال ویژن این است که شما برای نظارت در مجموعه یا سازمان خود از یک دوربین PTZ برای پشتیبانی از سایر دوربین های ثابت استفاده کنید و به اپراتور اجازه دهید تا با استفاده از pan ، tile و zoom جزئیات را در صحنه جستجو کند. برای کسب راهنمایی و مشاوره بیشتر درباره دوربین های مداربسته و سیستم های امنیتی و نظارتی با کارشناسان متخصص در تیم فروش فرتاک گلوبال ویژن با شماره 02188730400 تماس بگیرید تا لیست محصولات ایویتک را به همراه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *