دسته‌بندی نشده

پورت Sata و Esata

کاربرد پورت SATA و ESATA در سیستم های حفاظتی امنیتی

دستگاه های ضبط تصاویر دوربین مدار بسته مانند DVR و  NVRدارای پورت های متفاوتی هستند. به منظور انتقال و استخراج اطلاعات از این دستگاه ها پورت های مختلفی بر روی آنها تعبیه شده است. از انواع آنها می توان به پورت های SATA و ESATA اشاره نمود.

به منظور ذخیره سازی اطلاعات و همچنین پشتیبان گیری ( بکاپ گیری ) بر روی هارد های نصب شده در دستگاه های ضبط DVR و NVR، از درگاه های SATA و ESATA استفاده می شود. سرعت ذخیره سازی داده ها از طریق این پورت ها، بسیار بالاست و این امکان را فراهم می شود که تمام تصاویر دوربین ها به صورت آنلاین و بدون هیچ وقفه در هارد دیسک ذخیره شوند. در ادامه همراه ما باشید تا درباره پورت های SATA و ESATA دوربین های مداربسته بیشتر بدانید.

پورت های SATA و ESATA چیست ؟

دستگاه های ضبط تصاویر دوربین مدار بسته مانند DVR و  NVRدارای پورت های متفاوتی هستند. به منظور انتقال و استخراج اطلاعات از این دستگاه ها پورت های مختلفی بر روی آنها تعبیه شده است. از انواع آنها می توان به پورت های SATA و ESATA اشاره نمود.

  • پورت SATA مخفف عبارت “ Serial Advanced Technology Attachment ” و به معنای تکنولوژی ارتباطی پیشرفته می باشد. از این تکنولوژی به منظور انتقال داده ها از مادر برد ( برد اصلی ) به درایورها و هارد دیسک استفاده می شود.
  • پورت ESATA مخفف عبارت “External SATA” است و در واقع همان تکنولوژی SATA است، با این تفاوت که در آن انتقال اطلاعات بر روی هارد دیسک های اکسترنال انجام می شود. در تکنولوژی ESATA سرعت بالاتری نسبت به SATA دارد، آن هم به این علت است که

در واقع می توان گفت پورت ESATA (external SATA) همان تکنولوژی SATA است با این تفاوت که در آن انتقال اطلاعات بر روی هارد دیسک های اکسترنال انجام می گردد. در تکنولوژی ESATA به دلیل آن که اطلاعات کد گذاری  نمی گردند، سرعت ذخیره اطلاعات در آن ها بسیار بالاتر است.

به زبان ساده از لحاظ کاربردی این درگاه ها به منزله پورت های موجود بر روی مادر بورد های معمولی کامپیوتر ها هستند که برای سهولت استفاده از دستگاه های جانبی مانند انواع هارد (غیر اکسترنال) مورد استفاده قرار می‌گیرند .

به منظور ذخیره اطلاعات بر روی هارد های نصب شده در دستگاه های ضبط DVR و NVR، از درگاه های SATA و ESATA استفاده می شود، سرعت ذخیره سازی داده ها از طرق این پورت ها، بسیار بالاست.

نکاتی که باید در مورد SATA و ESATA بدانید

هر دو پورت SATA و eSATA تنها وظیفه انتقال اطلاعت دوربین مدار بسته را به عهده دارند و به هیچ وجه نمی توانند برقی درایوها را تامین کنند. به دلیل انتقال اطلاعات و تصاویر بدون کد گذاری در سیستم های Esata استفاده از هارد های خارجی دوربین مدار بسته DVR يا NVR توصیه نمی شود و تنها با استفاده از این حافظه ها می توانید برای پشتیانی گیری باشد.

دو پورت eSATA و SATA بر روی مادربرد قرار دارند یا به صورت مجزا هستند. این پورت ها با استفاده از سرعت بالای اینترنت به آسانی فیلم ها و تصاویر با حجم بالا را در کوتاهترین زمان منتقل می کنند.

پورت های SATA استاندارد هستند و تفاوتی بین رابط های برندهای مختلف هارد دیسک وجود ندارد. تعداد پورتی که برای eSATA و SATA استفاده می شود در هر سیستم متفاوت است. بنابراین تعداد پورت ها کاملا به مشخصات فنی DVR يا NVR بستگی دارد.

بنابراین هر کاربران باید بنا به نیاز خود یکی از این پورت ها را انتخاب کنند. توجه داشته باشید،  در نظر گرفته شده برای این پورت ها، نسبت به دوربین های مداربسته مختلف متفاوت است.

راهکار کمپانی AVTECH در خصوص پورت ESATA

کمپانی بزرگ AVTECH تایوان راهکار ویژه ای را برای ذخیره تصاویر در مدت زمان بیشتر ارائه کرده است که آن راهکار دستگاه  ESS است که می توانید با استفاده از آن و پورت ESATA، دستگاه ذخیره  ساز را به هاردهای بیشتری متصل نمایید. توجه داشته باشید که دستگاه های ذخیره ساز با توجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که دارند، ممکن است که در پشتیبانی از هارد از طریق ESATA  متفاوت باشند.

اگر در پروژه و محل نصب، ذخیره سازی اطلاعات در مدت زمان طولانی نیاز است، توصیه می‌گردد دستگاه ذخیره سازی را تهیه نمایید که علاوه بر پشتیبانی از تعداد هارد بالا و قابلیت فشرده سازی تصاویر با فرمت  H.265، از پورت ESATA پشتیبانی کند ( بهتر است که به میزان ظرفیت و تعداد هاردی که از طریق این پورت پشتیبانی می شود نیز توجه داشته باشید. )

به عنوان مثال دستگاه های ضبط تصویر سری AVTECHXSeries می توانند انتخابی آگاهانه برای پروژه هایی که ذخیره تصاویر در بازه زمانی طولانی حائز اهمیت است، باشند. چرا که شما علاوه بر دسترسی به هاردهایی با ظرفیت بالا، از طریق پورت eSATA به هاردهای جانبی نیز دسترسی خواهید داشت.

همچنین می‌توان به دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه برند AVTECHXSeries مدل DGH8532XS اشاره کرد. این دستگاه 32 کانال NVR از یک پورت ESATA پشتیبانی می کند و می تواند از دورربین های IP تا رزولوشن 8MP پشتیبانی کند.

 

چرا در حال حاضر باید از پورت eSATA استفاده کنیم؟

سرعت یکی از دلیل اصلی در استفاده از پورت ESATA است. حالت پر سرعت یک پورت USB به عنوان ۴۸۰ مگابایت در ثانیه تعریف شده است که در عمل یک هارددیسک خارجی را ارائه می دهد که حدود ۲۰-۲۵ مگابایت بر ثانیه توان تولید می‌کند که طبق استانداردهای مدرن بسیار کند است.

در پورت های SATA و ESATA سه نسخه اصلی وجود داشته است: ۱.۰ ، ۱.۵ گیگابایت بر ثانیه (۱۵۰ مگابایت در ثانیه) ، ۲.۰ ، ۳ گیگابایت بر ثانیه (۳۰۰ مگابایت در ثانیه) و ۳.۰ که ۶ گیگابایت بر ثانیه (۶۰۰ مگابایت در ثانیه) را ارائه می دهد. .. استفاده از بیت در ثانیه برای اتصالات سریال سنتی است اما برای اتصالات موازی و سرعت هارد دیسک بایت در ثانیه که یک درایو خارجی ساده تر ارائه می شود.

این روزها گزینه اصلی در رابطه با  eSATA در رابطه با هارد دیسک های مصرف کننده و تجاری است و بنابراین اکثر درایوها می‌توانند مستقیما یا از طریق یک تراشه بافر کوچک به یک اتصال eSATA وصل شوند.

اصلی ترین تفاوت SATA و ESATA در این است که SATA یک پورت داخلی و ESATA در نهایت می‌توان گفت یک پورت داخلی به منظور عملیات پشتیبان گیری و ذخیره سازی می‌باشند که در هنگام استفاده از ESATA می‌توانید از یک دستگاه واسط به منظور افزایش فضای ذخیره سازی نیز استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *