دسته‌بندی نشده

Bitrate (بیت ریت) در دوربین مدار بسته

Bitrate یکی از مشخصه‌های انتقال و آنالیز اطلاعات دیجیتال است، به عبارتی بیت ریت خلاصه‌شده «bit rate per second» است، به معنی تعداد بیتِ ذخیره شده به ازای هر ثانیه از فیلم است. واژه Bitrate یکی از مشخصه اطلاعاتی در دوربین های مداربسته و تجهیزات ضبط کننده مانند DVR یا NVR است. تصاویر وقتی به صورت دیجیتال در می‌آیند دارای مشخصه‌های دیجیتال نیز می‌شود.
میزان Bitrate یک تصویر میزان حجم اطلاعات آن را مشخص می‌کند و معمولا رابطه مستقیمی با کیفیت آن دارد. البته در روش های فشرده سازی پیشرفته مانند H.264 سعی می‌شود بدون کاهش کیفیت اندازه و در نتیجه Bitrate تصاویر را کاهش داد. اما در دو تصویر با فشرده سازی یکسان تصویری که Bitrate بالاتری دارد به احتمال زیاد کیفیت بالاتری نیز دارد. در این مقاله ازمجله فرکو همراه ما باشید تا از اهمیت Bitrate بیشتر بدانید.

اهمیت Bitrate در تجهیزات دوربین مدار بسته

معمولا در سیستم دوربین های مدار بسته قسمتی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد رزولوشن یا کیفیت نوری تصاویر است. این مشخصه‌ها میزان کیفیت تصویر تولید شده در دوربین را مشخص می‌کنند. تصویری که با کیفیت بالا تولید می‌شود باید توسط یک پردازشگر قوی در دوربین شبکه با دستگاه ضبط کننده DVR یا NVR آنالیز، فشرده سازی و ضبط یا پخش شود.

تاثیر میزان Bitrate در سیستم دوربین مدار بسته

تجهیزات مداربسته با Bitrate پایین معمولا مجبور خواهند بود کم بودن بیت ریت را با یکی از روش‌های زیر جبران کنند:
  • کاهش رزولوشن تصویر

یکی از روش‌های بسیار رایج جبران سازی است. در این روش تصاویر با روزولوشنی کمتر از روزولشن واقعی آنالیز و ضبط می‌گردند.

  • کاهش فریم تصویر

کاهش تعداد فریم‌های تصویر نیز یکی دیگر از روش های کاهش Bitrate است.

  • فشرده سازی بیش از حد

از این روش به دلیل کاهش جدی کیفیت تصویر و تاثیر کم آن بر ظرفیت کمتر استفاده می‌شود. کاربرد این روش زمانی است که تولید کننده تلاش کند تجهیزات با Bitrate پایین را با رزولوشن بالاتر عرضه کند.

 

از تنظیمات Bit Rate می دانید؟

مطمئنا شما در تنظیمات تمامی دوربین های مداربسته و دستگاه های ضبط کننده با تنظیمات بیت ریت روبرو شده‌اید. به طور مثال واژه ۳۶kbps ، که در واقع به معنای این است که دوربین شما ۳۶۰۰۰ بیت در هر ثانیه ارسال می‌کند. زمانی که دوربین مداربسته شما در حال ارسال تصویر است، آنها داده‌های دیجیتال خود را در قالب یک بسته در شبکه داخلی شما و یا اینترنت ارسال می‌کنند.این نوع از داده‌ها را بیت می نامند که دقیقا صفر یا یک است. به طور واضح تر این دیتاها (Data) در قالب بیت یا صفر و یا یک هستند.

چرا تجهیزات را با Bitrate بالاتری تولید نمی کنند؟

افزایش میزان Bitrate به معنای افزایش میزان توانایی دستگاه در آنالیز تصاویر است و این موضوع به معنای افزایش شدید قدرت سخت افزاری دستگاه خواهد بود. از این رو افزایش Bitrate تاثیر بسیار زیادی بر روی هزینه تجهیزات مداربسته خواهد داشت. به صورت تجربی افزایش ۲ برابر bitrate می‌تواند تاثیری تا ۴ برابری بر روی قیمت تجهیزات داشته باشد.

بیت ریت ثابت و بیت ریت متغیر چه تفاوتی با هم دارند؟

بیت ریت ثابت:  با سرعت بیت ثابت (Constant Bit Rate)، ارسال اطلاعات در پهنای باند شبکه جابجا می‌شود. از آنجایی که نرخ بیت قابل تعریف است و همواره آنرا مشخص می کنیم، پهنای باند محدود قابل مدیریت و بدون مشکل خواهد بود.

با این حال، نقطه ضعف بیت ریت CBR این است که، به عنوان مثال زمانی که افزایش فعالیت در دوربین مداربسته رخ می دهد، باعث می شود سرعت، کمی بالاتر از نرخ هدف باشد و محدودیتی که برای ثابت نگه داشتن نرخ بیت وجود دارد، منجر به یک تصویر ضعیف تر می‌شود.

بیت ریت متغییر: کیفیت تصویر با بیت ریت متغیر (VBR) بهتر از بیت ریت ثابت (CBR) در دوربین مداربسته است و قطعا به دلیل کیفیت بالای آن، هم فضای ذخیره سازی و پهنای باند بیشتری می خواهد و هم به سیستم پرقدرتی برای پردازش اطلاعات دوربین ها نیازمند است. این سیستم ها معمولا قیمت بالایی دارند، لذا برای خرید سیستم های امنیتی حتما از افراد متخصص مشاوره های فنی بگیرید و سپس اقدام به خرید فرمایید!

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید دوربین مداربسته دارید، جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت و مدل تجهیزات و دوربین های مدار بسته ای وی تک با کارشناسان ما در شرکت فرتاک گلوبال ویژن در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *