دسته‌بندی نشده

زاویه دید دوربین مدار بسته ( FOV )

یکی از موارد مهمی که در یک دوربین مدار بسته می تواند رضایت یا عدم رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشد ، زاویه دید دوربین است . دوربین های مختلف زاویه های متفاوتی دارند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند . از این رو مهم است که بر اساس نیاز خود دوربین مدار بسته با زاویه دید درست را انتخاب کنید . در این قسمت از مجله فرکو ویژن می خواهیم شما را زاویه دید سیستم های مدار بسته آشنا کنیم . با ما همراه باشید .

عرض میدان دید دوربین مدار بسته ( FOV )

زاویه دید یا Field Of View ، عبارت است از عرض میدان دید دوربین مدار بسته و بر سه نوع زاویه دید افقی ، زاویه دید عمودی و زاویه دید قطری یا مورب تقسیم می شود . به خاطر داشته باشید که در حوزه مدار بسته مهمترین و پر کاربرد ترین زاویه دید ، زاویه دید افقی یا Horizontal FOV می باشد . سایر زاویه دید ها کاربری های ویژه ای داشته و برای موارد خاص استفاده می شوند .

مهمترین عوامل تاثیر گذار بر عرض میدان دید سیستم های مدار بسته

  • رزولوشن دوربین مدار بسته

همیشه به خاطر داشته باشید که رزولوشن با زاویه دید نسبت مستقیم دارد . هر چقدر رزولوشن یک دوربین پایین تر باشد ، زاویه دید نیز کمتر خواهد بود . با توجه به این اصل مهم می توان گفت که زاویه دید در سیستم های آنالوگ از دوربین IP کمتر است .

  • فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته

عامل مهم و تاثیر گذار بر زاویه دید دوربینها، فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته است. هر چقدر فاصله کانونی لنز کمتر باشد ، در دوربین های مدار بسته اگر زاویه دید بیشتر بوده ( Wide Angle ) و هر چقدر فاصله کانونی لنز بیشتر باشد ، زاویه دید کمتر ( Tele Angle ) خواهد بود .

  • اندازه سنسور تصویر برداری ( چیپ CCD یا CMOS )

اندازه سنسور تصویر برداری دوربین که در پشت لنز قرار دارد نیز بر زاویه دید تاثیر دارد . هر چقدر سایز سنسور بزرگتر باشد ، زاویه دید سیستم های نظارتی بیشتر خواهد بود و ما می توانیم عرض میدان دید بیشتری داشته باشیم .

زاویه دید ۱۸۰ درجه و ۳۶۰ درجه

برخی از دوربین های مدار بسته از لنزهای مخصوصی به نام لنز فیش آی یا چشم ماهی ( Fish Eye Lens ) استفاده می کنند . این لنز ها به گونه ای ساخته شده اند که توان تصویر برداری ۱۸۰ درجه را برای دوربین فراهم می کنند و دوربین می تواند تمامی زوایا را در هر لحظه تصویر برداری کند . برای پوشش ۳۶۰ درجه ای نیز می توان از چند لنز و دوربین فیش آی استفاده کرد .

آگاهی از سیتم های زاویه دید سیسنم های مدار بسته اهمیت ویژه ای دارد و می تواند به ما کمک کند تا بهترین دوربین مدار بسته را انتخاب کنیم . شرکت های مختلف ، نرم افزارهای ویژه خود را برای محاسبه دید دوربین طراحی کرده اند که می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار موبایلی به راحتی این کار را انجام دهید .

سخن آخر

شرکت فرتاک گلوبال ویژن نماینده رسمی محصولات AVTECH تایوان در ایران ، افتخار دارد تا طیف وسیعی از محصولات نظارت تصویری را بر اساس نیاز مشتریان و برای نصب در پروژه های مختلف در سبد کالای خود دارد . شما می توانید برای اطلاع از لیست محصولات و مدل دوربین های مدار بسته و همچنین استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان ما با شماره تلفن ویژه 02188730400 تماس حاصل فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *